ایمیل مارکتینگ Email Marketing

ایمیل مارکتینگ

اجازه بدهید برای تعریف ایمیل مارکتینگ از قدیم شروع کنم. سال‌ها پیش که از سرویس ایمیل یاهو (همان Yahoo Mail خودمان) استفاده می‌کردم، هربار که ایمیلی از یک غریبه در Inbox خود می‌دیدم، متعجب می‌شدم این فرد از کجا آدرس ایمیل من را دارد و چرا برای من ایمیل فرستاده است! بیشتر اوقات هم به دلیل بی‌تجربگی و ترس از هکرها!!! به سرعت ایمیل را پاک کرده و حتی آن‌ها را به عنوان اسپم ذخیره می‌کردم، اما امروز بی‌تفاوت از کنار 90% این ایمیل‌های ناآشنا رد می‌شوم زیرا می‌دانم محتوایی جز تیلیغ، معرفی محصول و پیشنهادات مختلف ندارند.

 

ایمیل مارکتینگ چیست ؟

اساساً ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی هنگامی رخ می‌دهد که یک کسب‌و‌کار جهت ترویجِ محصول یا خدمات خود، پیغامی تجاری با استفاده از پست الکترونیکی (Email) به گروهی از افراد می‌فرستد، اما اگر بخواهم تعریف دقیق‎تر Email Marketing را بیان کنم خواهم گفت به ارسال ایمیل جهت گسترش رابطه با مشتری بالقوه یا مشتری فعلی، ایمیل مارکتینگ گفته می‌شود، این ایمیل‌ها معمولاً محتوای تبلیغاتی، ترویجی، پیشنهادی و … دارند و به منظور کمک به ایجاد وفاداری، اعتماد یا آگاهی از برند ارسال می‌شوند.

جایگاه Email Marketing بر اساس اصول و تعاریف بازاریابی یکی از زیرشاخه‌های دیجیتال مارکتینگ است (دیجیتال مارکتینگ خود زیر شاخه‌ای از بازاریابی مستقیم محسوب می‌شود).

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) یا بازاریابی ایمیلی یکی از انواع بازاریابی است که گاه به عنوان ابزاری برای بازاریابی مستقیم و گاه برای بازاریابی انبوه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

مزیت‌های استفاده از روش ایمیل مارکتینگ

کسب درآمد: چنانچه فرآیند ایمیل مارکتینگ به درستی انجام شود، باید سرمایه خوبی از سمت آن برای شما جذب شود. اینگونه که مشتریان و کاربران ترغیب به مراجعه به سایت شما شده و تصمیم به خرید محصول یا استفاده از خدمات می‌گیرند. اینگونه سرمایه جذب سازمان شما خواهد شد و کسب درآمد می‌کنید.

دریافت نتیجه فوری: بازاریابی ایمیلی روشی بسیار سریع است که با انجام آن در کوتاه‌ترین زمان می‌توانید منتظر نتیجه خوب آن باشید.

عدم محدودیت: در این روش محدودیتی برای ایجاد انواع محتوا و ارسال لینک و… وجود ندارد. پس مزیت خوبی برای شماست و می‌توانید آنگونه که دوست دارید پیام خود را به افراد منتقل کنید.

شناسایی جامعه هدف: گزینه‌ای که در ایمیل مارکتینگ می‌توان رعایت کرد، در نظر گرفتم جامعه هدف است. شما می‌توانید دقیقا به همان افراد و گروهی که می‌دانید می‌توانند تبدیل به مشتری شوند، ایمیل ارسال کنید.

بررسی ایمیل: امروزه افرادی که در دنیای مجازی سیر می‌کنند حتما ایمیل خود را نیز چک می‌کنند. پس می‌توان تا حد زیادی به این موضوع مطمئن بود که آن‌ها چنین موردی را بررسی خواهند کرد.

 

معایت استفاده از روش ایمیل مارکتینگ

تنها عیبی که می‌توان برای عملکرد بازاریابی ایمیلی نام برد، ارسال شدن آن به اسپم ایمیل کاربران است. این مورد یک مزیت منفی برای شما حساب می‌شود. که البته اگر از سرویس‌های استاندارد برای این منظور استفاده شود، مطمئنا این مشکل نیز برطرف خواهد شد. ما پیشنهاد می‌کنیم دو سرویس Mailchimp و Mailerlite را برای استفاده از خدمات ایمیل مارکتینگ استفاده کنید.

 

استفاده کسب و کارها از ایمیل مارکتینگ

اما سوالی که مطرح می‌شود اینجاست که چه نوع کسب و کارهایی از ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کنند؟
اگر بخواهیم به این مورد جواب درستی بدهیم در واقع می‌توان گفت هر کسب و کاری که در دنیای مجازی حرفی برای گفتن دارد و می‌خواهد کسب درآمد کند، بازاریابی ایمیلی برایش یک گزینه طلایی حساب می‌شود.
کسب و کارهایی که کالای فیزیکی به فروش می‌رسانند، کسب و کارهایی که خدماتی را ارائه می‌دهند و… همه موقعیت خوبی برای استفاده از ایمیل مارکتینگ دارند.

معمولا زمان‌هایی که فروشگاه‌های اینترنتی تخفیفاتی را در نظر می‌گیرند با فرآیند ایمیل مارکتینگ به مشتریان اطلاع‌رسانی می‌کنند. (مانند تخفیفات پی فایل که با ایمیل به مشتریان و کاربران اطلاع‌رسانی می‌شود.)
یا با ارائه شدن یک خدمت یا کالای جدید، باز هم می‌توان اطلاع‌رسانی کرد تا کاربران از این موضوع مطلع شده و فروش فروشگاه اینترنتی افزایش یابد.

 

امتیاز 5 از 1 رأی‌
ایمیل مارکتینگ Email Marketing

برای ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.